Informacje dla pracodawców
Informacje i działania dotyczące COVID-19 są stale monitorowane i uaktualniane
w razie potrzeby.
Na stronie internetowej rządu Rijksoverheid można znaleźć informacje na temat
bieżącej sytuacji oraz pytania i odpowiedzi (w j.niderlandzkim).
Niniejsze
pytania i odpowiedzi mają na celu wsparcie pracowników, organizacji
pracodawców i związków zawodowych, które otrzymują wiele pytań.
Na podstawie niniejszych pytań i odpowiedzi nie można dochodzić żadnych praw.
Najbardziej aktualne informacje można znaleźć na stronie internetowej rządu.
Definicja zastosowana w prezentowanych niżej informacjach:
Pracownik mobilnyto pracownik, który pochodzi z jednego z krajów członkowskich UE i tymczasowo pracuje w innym kraju członkowskim UE.
Pracodawca jest odpowiedzialny za
zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, i, wspólnie z lekarzem
zakładowym oraz innymi specjalistami ds. bezpieczeństwa i higieny pracy
[arboprofessionals], może wprowadzić odpowiednie środki w tym zakresie. Ryzyko
i środki bezpieczeństwa są bardzo specyficzne dla danego miejsca pracy. Jeśli
nie masz pewności, jakie działania należy podjąć, skontaktuj się z Miejską
Służbą Zdrowia [GDD - Gemeentelijke Gezondheidsdienst].
Obecnie wszyscy
pracodawcy i pracownicy są zobowiązani do ścisłego przestrzegania zasad
higieny, które obowiązują wszystkich w Holandii.
Ogólne informacje na temat postępowania w
przypadku COVID-19 w miejscu pracy można znaleźć na stronie internetowej RIVM,
Arboportaal.nl oraz Rijksoverheid.nl.
Pracodawcy, w porozumieniu z lekarzem
zakładowym oraz innymi ekspertami ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, będą
musieli zaadaptować środki bezpieczeństwa do specyfiki danego miejsca pracy (która
jest inna niż w pozostałych miejscach) i ryzyk, które mogą zaistnieć.
Specjaliści ds. bezpieczeństwa i
higieny pracy w biuletynie Arbo-in@act opracowanym przez Narodowy Instytut
Zdrowia Publicznego i Środowiska [RIVM –
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en
Milieu] oraz the Holenderskie Centrum Chorób Zawodowych [NCvB –
Nederlands
Centrum voor Beroepsziekten] udzielają informacji o aktualnych doniesieniach na
temat wirusa COVID-19 mających zastosowanie do warunków pracy. Informacje te są
dostępne na stronie
beroepsziekten.nl
Ponadto, z inicjatywy holenderskiego
Ministerstwa Spraw Społecznych i Zatrudnienia (SZW) grupa ekspertów ds.
bezpieczeństwa i higieny pracy różnych specjalizacji pracuje obecnie nad
praktycznym tłumaczeniem dostępnych informacji poświęconych specyfice różnych warunków
pracy. Wytyczne pojawią się wkrótce i zostaną szeroko udostępnione.
Przydatne linki:
W przypadku wspólnego zakwaterowania –
np. w przypadku studentów lub pracowników mobilnych, gdy wiele osób wykazuje
oznaki zakażenia – za zastosowanie odpowiednich środków bezpieczeństwa, takie
jak kwarantanna domowa, odpowiada Miejska Służba Zdrowia [GDD – Gemeentelijke
Gezondheidsdienst] lub burmistrz i radni, jeśli problem dotyczy rozległego terytorium.
Może się zdarzyć, że objawy grypopodobne, które ma dana
osoba, mogą w rzeczywistości stanowić o zakażeniu COVID-19. Aby zapobiec
zakażeniu pozostałych osób, ważne jest, aby osoby zakażone nie pojawiały się w
miejscu pracy. Dlatego RIVM opublikowało na swojej stronie internetowej
informację nt. środków bezpieczeństwa. Zgodnie z nią, lekarz zakładowy nie
odgrywa żadnej roli w diagnozowaniu wirusa, ale może służyć poradą w kwestii
ogólnych i profilaktycznych środków zapobiegania zakażeniu.
Jeśli okazuje się, że pracownik jest zarażony:
- Dowiedz się, czy pracownik
może liczyć na osobistą opiekę w domu. Pozostań z nim w kontakcie
telefonicznym;
- Powiadom o tym fakcie lekarza zakładowego i przedyskutuj z nim/nią i/lub ze służbą bezpieczeństwa i higieny pracy
[arbodienst] konkretne zagrożenia związane z tą sytuacją oraz zastosowanie odpowiednich
środków bezpieczeństwa w miejscu pracy (mogą być one różne dla różnych
podmiotów). Środki, które mogą okazać się konieczne do zastosowania, to
dodatkowe czyszczenie lub wentylacja;
- W przypadku zbiorowego zakwaterowania
– np. w przypadku zakwaterowania studentów lub pracowników mobilnych – na
wypadek poważnej sytuacji, podjęcie skutecznych środków, takich jak zastosowanie
kwarantanny domowej zależy od GGD lub burmistrza i członków rady miasta;
- Jeśli to konieczne, do
wszystkich pracowników możesz skierować ogólną wiadomość z dodatkowym wezwaniem
do zachowania szczególnej ostrożności odnośnie skarg pracowników dotyczących
dróg oddechowych, a także z informacją o środkach bezpieczeństwa, które
podjąłeś lub planujesz wprowadzić;
- Jeśli to możliwe, w
ramach prewencji, zezwól pracownikom, którzy pozostawali w bliskim kontakcie z
osobą zakażoną, na pracę w domu przez okres dwóch tygodni;
- Zwracaj szczególną uwagę na
obawy wyrażane przez pracowników o słabym zdrowiu, zwłaszcza tych, którzy są
przewlekle chorzy. Zasadniczo, ryzyko zakażenia COVID-19 jest takie samo dla
wszystkich, ale osoby o słabym zdrowiu są bardziej narażone na powikłania
podczas choroby. Jest zatem zrozumiałe, że pracownicy ci mogą odczuwać większy strach.
Rozmawiaj
z nimi w przyjazny sposób;
- W przypadku dużego niepokoju
wśród pracowników, rozważ krótkoterminowe (zapobiegawcze) zamknięcie zakładu
pracy.
Tak. Rejestracja w Bazie Danych Osobowych [BRP – De Basisregistratie Personen] oraz Bazie Danych Nie-Rezydentów [RNI – Registratie Niet-ingezetenen] jest jedną z kluczowych kwestii, i
dlatego jest nadal możliwa.
Nie-rezydenci (pracownicy mobilni) mogą nadal
rejestrować się w punkcie obsługi klienta RNI. Należy jednak oczekiwać zmian w
odniesieniu do świadczonych usług. Rejestracja może odbywać się tylko po
wcześniejszym umówieniu się (bez wolnego wstępu) i nie przewiduje się
rejestracji dużych grup w tym samym czasie. Zalecamy skontaktowanie się z punktem
obsługi klienta w kwestii dostępnych możliwości. Oczywiście, i w tym przypadku
obowiązuje ta sama zasada: nie nakazuj osobom chorym, aby osobiście stawiły się
w punkcie obsługi klienta RNI.
Miejska Służba Zdrowia [GDD – Gemeentelijke Gezondheidsdienst]
lub gmina mogą zaoferować pomoc, wspólnie z
dostawcami miejsc awaryjnych i znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla mobilnych
pracowników zarażonych koronawirusem. Skontaktuj się z
gminą, aby uzyskać informacje o możliwych rozwiązaniach.
Pracownicy mobilni z państw członkowskich UE, a
także z Szwajcarii, Islandii lub Norwegii mają prawo pozostać w Holandii, nawet
jeśli nie mają pracy. Rząd wzywa pracodawców do utrzymania miejsc pracy.
Jednakże pracodawcy, którzy są zmuszeni zwolnić pracowników mobilnych, muszą
wykazać się odpowiedzialnością w tym zakresie, w szczególności gdy pracownicy
są zależni od danego pracodawcy w kwestii zakwaterowania. Wzywa się pracodawców
do zapewnienia alternatywnego miejsca pobytu.
Skontaktuj się z gminą lub Miejską Służbą
Zdrowia [GDD – Gemeentelijke Gezondheidsdienst], aby omówić możliwości zastosowania
kwarantanny w odpowiednim ośrodku. Musisz udzielić
pomocy pracownikowi.
Nie. Pracodawcy nie mogą sami poddać pracowników badaniom
medycznym. Tylko lekarz zakładowy może badać personel. Lekarz poinformuje o wyniku badania wyłącznie pracownika.
Więcej informacji na temat praw pracodawcy w przypadku
zachorowania pracownika można znaleźć
tutaj.
Również podczas dojazdów obowiązują wytyczne RIVM, co oznacza, że należy przestrzegać zasad
higieny. Ludzie powinni pozostać w odległości 1,5 metra
od siebie.
Informacja wz. z COVID-19
Więcej
Pracujesz przez holenderską agencję pracy tymczasowej?
Więcej
Domagaj się przestrzegania swoich praw.
Więcej