Pracownik
Pracownik

Choroba i opieka medyczna

Jeśli przyjeżdżasz do pracy w Holandii po raz pierwszy, musisz niezwłocznie zarejestrować się w urzędzie gminy w mieście, w którym mieszkasz. Rejestracja jest niezbędna, aby otrzymać BSN (numer identyfikacji krajowej). Numer ten jest potrzebny, aby móc mieszkać i pracować (u holenderskiego pracodawcy) w Holandii. Jest on również ważny przy wykupieniu ubezpieczenia zdrowotnego.

Jeśli przyjeżdżasz do Holandii, by tu mieszkać i pracować dla holenderskiego pracodawcy, masz prawny obowiązek posiadania holenderskiego ubezpieczenia zdrowotnego. Czasem formalności związane z ubezpieczeniem zdrowotnym załatwia pracodawca albo agencja pracy tymczasowej. Wówczas pracodawca przekazuje Ci dokumenty ubezpieczeniowe: polisę i kartę ubezpieczenia. Nie musisz mieć tych dokumentów przy sobie, aby otrzymać pomoc medyczną w Holandii (wystarczy, że podasz swojemu lekarzowi swoje nazwisko i numer BSN).

Tylko jako pracownik delegowany, czyli kiedy pracujesz w Holandii tymczasowo dla pracodawcy zagranicznego, możesz być ubezpieczony w swoim kraju.

Jeśli załatwiasz formalności związane z ubezpieczeniem zdrowotnym we własnym zakresie, zrób to jak najszybciej i nie później niż 4 miesiące po przyjeździe. W okresie, w którym nie posiadasz ubezpieczenia będziesz musiał pokryć koszty leczenia samodzielnie.

Zachorowałeś? Zgłoś ten fakt swojemu przełożonemu (lub jego zastępcy) tak szybko, jak to możliwe. Jeśli nikt nie odbiera telefonu, zostaw wiadomość głosową. Twój pracodawca znajdzie za Ciebie zastępstwo.

Przeczytaj na workinnl.nl:

  • Jak sprawdzić, czy jesteś ubezpieczony?
  • Co obejmuje ubezpieczenie zdrowotne?
  • Co zrobić w przypadku zachorowania?
  • Jak będzie wypłacane Twoje wynagrodzenie podczas choroby?
  • Co musisz wiedzieć o zasiłku chorobowym?