Kiedy następuje oddelegowanie?
Od 1 czerwca 2023 r. obowiązuje niderlandzkie ustawodawstwo dotyczące oddelegowania transgranicznego w transporcie drogowym. Przepisy te nakładają na firmy transportowe obowiązek zgłaszania oddelegowanych kierowców do europejskiego portalu notyfikacyjnego i zapewniania im odpowiednich (podstawowych) warunków zatrudnienia.
Co oznacza oddelegowanie wg nowych zasad pakietu mobilności?
Oddelegowanie oznacza, że kierowca tymczasowo pracuje w kraju innym niż ten, w którym znajduje się jego pracodawca. Może to mieć konsekwencje dla warunków zatrudnienia, do których są oni uprawnieni. Jeśli zostali oddelegowani do kraju, w którym obowiązuje wyższa płaca minimalna lub wg zbiorowego układu pracy niż w ich kraju ojczystym, mają prawo do wyższej płacy. Inne warunki zatrudnienia, np. dni urlopu, również mogą się różnić.
Kiedy następuje oddelegowanie i gdzie należy zgłosić kierowców?
Poniżej znajdziesz przegląd, dzięki któremu możesz sprawdzić, czy dotyczy to oddelegowania, a jeśli tak, do którego punktu zgłoszeniowego należy zgłosić kierowców.
Czyste świadczenie usług: Kierowca zagraniczny jest zatrudniony przez firmę mającą siedzibę w innym państwie członkowskim UE. | Oddelegowanie wewnątrz koncernu: Zagraniczni kierowcy zatrudnieni przez zakład należący do grupy lub koncernu w innym kraju UE są oddelegowani do zakładu należącego do tej samej grupy w Holandii. | Praca tymczasowa: Kierowca jest zatrudniony przez firmę transportową z siedzibą w Holandii za pośrednictwem agencji pracy z innego kraju UE. | |
Kabotaż | Obowiązują zasady Europejskiego Pakietu Mobilności. Oddelegowanie należy zgłosić za pośrednictwem Europejskiego portalu notyfikacyjnego (IMI). | Podlega przepisom WagwEU. Oddelegowanie należy zgłosić do holenderskiego portalu notyfikacyjnego. | Podlega przepisom WagwEU. Oddelegowanie należy zgłosić do holenderskiego portalu notyfikacyjnego. |
Transport niedwustronny (cross-trade) | Obowiązują zasady Europejskiego Pakietu Mobilności. Oddelegowanie należy zgłosić za pośrednictwem Europejskiego portalu notyfikacyjnego (IMI). | Podlega to przepisom WagwEU. Oddelegowanie należy zgłosić do holenderskiego portalu notyfikacyjnego. | Podlega to przepisom WagwEU. Oddelegowanie należy zgłosić do holenderskiego portalu notyfikacyjnego. |
Transport dwustronny | To nie jest delegowanie. Zgłaszanie nie jest konieczne. | To nie jest delegowanie. Zgłaszanie nie jest konieczne. | To nie jest delegowanie. Zgłaszanie nie jest konieczne. |
Transport tranzytowy | To nie jest delegowanie. Zgłaszanie nie jest konieczne. | To nie jest delegowanie. Zgłaszanie nie jest konieczne. | To nie jest delegowanie. Zgłaszanie nie jest konieczne. |
Wyjaśnienie różnych rodzajów transportu
Dyrektywa w sprawie mobilności wprowadza rozróżnienie pomiędzy różnymi rodzajami transportu.
Czym jest kabotaż?
Jest to transport pomiędzy dwoma punktami w granicach jednego kraju UE, realizowany przez firmę transportową mającą siedzibę w innym kraju UE. Kabotaż zawsze wiąże się z delegowaniem. Transport kabotażowy jest dozwolony w ograniczonym zakresie. Przewóz kabotażowy w obrębie i przez kraje spoza UE jest zabroniony.
Przykład: Kierowca jest zatrudniony w firmie transportowej z siedzibą w Niemczech. Załadowuje partię towaru w Groningen w transporcie międzynarodowym z Niemiec do Holandii. Rozładowuje ten ładunek w Bredzie. Ten przejazd odbywa się w całości na terenie Holandii.
Czym jest transport do krajów trzecich lub cross-trade (handel krzyżowy)?
Jest to transport pomiędzy dwoma krajami UE, ale realizowany przez firmę transportową, która nie ma siedziby w jednym z dwóch krajów.
Przykład: Kierowca zatrudniony w firmie transportowej z siedzibą w Czechach przewozi ładunek z Francji do Venlo w Holandii. Kierowca jest oddelegowany na część podróży, którą odbywa w Holandii. Jest on uprawniony do pewnych niderlandzkich warunków zatrudnienia na tej części podróży, takich jak wynagrodzenie ustawowe lub wynagrodzenie wynikające z układu zbiorowego pracy.
Czym jest transport dwustronny?
Jest to transport pomiędzy krajem, w którym firma transportowa ma siedzibę, a innym krajem UE. Kierowca ładuje towar w kraju zamieszkania i rozładowuje towar w kraju przeznaczenia i odwrotnie.
Przykład: Kierowca zatrudniony przez francuską firmę transportową ładuje towary we Francji i rozładowuje je w Holandii. Następnie dokonuje załadunku w Holandii i jedzie z powrotem do Francji, gdzie rozładowuje towar.
W przypadku transportu dwustronnego podczas podróży dozwolona jest jedna lub więcej dodatkowych czynności załadunku i rozładunku. Zwolnienie oznacza, że nie ma oddelegowania i nie musisz dokonywać zgłoszenia. Przeczytaj poniżej o dwóch sytuacjach, w których istnieje wyjątek od tej reguły.
Wyjątki od reguły
Sytuacja 1. Kierowca odbywa dwustronną podróż z kraju zamieszkania swojej firmy transportowej do Holandii. Po drodze może załadować i/lub rozładować towary w krajach, przez które przejeżdża w drodze do Holandii. Można to zrobić jeszcze raz w drodze powrotnej. Warunkiem jest, aby załadunek i rozładunek nie odbywały się w tym samym kraju.
Przykład: Francuski kierowca ładuje towar we Francji i rozładowuje go w Holandii. W drodze do Holandii odbiera także kilka palet w Luksemburgu i rozładowuje je w Belgii. W drodze powrotnej z Holandii do Francji ponownie odbiera palety w Belgii i rozładowuje je we Francji.
Sytuacja 2. Kierowca odbywa dwustronną podróż z kraju siedziby swojej firmy transportowej do Holandii. W drodze docelowej nie dokonuje załadunku i/lub rozładunku w krajach, przez które przejeżdża. Następnie w drodze powrotnej może dwukrotnie dokonać załadunku i/lub rozładunku w krajach, przez które przejeżdża. Możliwe jest również odwrotne rozwiązanie, dwa razy załadunek i/lub rozładunek w drodze powrotnej, a nie w drodze docelowej. Warunkiem jest, aby załadunek i rozładunek nie odbywały się w tym samym kraju.
Przykład: Francuski kierowca ładuje towar we Francji i rozładowuje go w Holandii. W drodze do Holandii odbiera również paletę w Luksemburgu i rozładowuje ją w Belgii. W Belgii zabiera ze sobą kolejną paletę, którą następnie rozładowuje ją w Holandii, po czym udaje się do miejsca docelowego w Holandii. W drodze powrotnej z Holandii do Francji nie wolno mu zatem załadować i/lub rozładować dodatkowych towarów.
Czym jest transport tranzytowy?
Wiąże się to z przekroczeniem kraju UE lub kraju trzeciego bez załadunku lub rozładunku przez kierowcę. W transporcie tranzytowym nie ma mowy o oddelegowaniu.