Pracownik
Pracownik

Rejestracja w Holandii

Po przyjeździe do Holandii pierwszym krokiem jest rejestracja w administracji holenderskiej. Po rejestracji otrzymasz numer BSN.
BSN to unikalny numer nadawany każdemu, kto mieszka lub pracuje w Holandii, czy to tymczasowo, czy na stałe.

Jest zatem istotny w przypadku takich kwestii, jak Twoja pensja, konto bankowe i ubezpieczenie zdrowotne.

Zachęcamy także do złożenia wniosku o DigiD, którego można używać do załatwiania spraw urzędowych online.

Rejestracja

  • Przebywasz w Holandii krócej niż 4 miesiące? Wówczas zostaniesz zarejestrowany jako nierezydent Holandii (‘niet-ingezetene’). Rejestracji tej można dokonać w jednym z 19 dostępnych punktach rejestracji nierezydentów (RNI).
  • Twój pobyt będzie dłuższy niż 4 miesiące? Wtedy rejestrujesz się jako mieszkaniec (‘ingezetene’) w gminie, w której mieszkasz.

Przeprowadzasz się w obrębie Holandii, ponieważ zamierzasz pracować gdzie indziej?

Poinformuj nową gminę o swoim adresie.

Czy mogę mieszkać i pracować w Holandii bez numeru identyfikacji krajowej BSN?

Nie. Bez numeru BSN nie możesz pracować w Holandii, jeśli jesteś zatrudniony u holenderskiego pracodawcy. Pracodawca potrzebuje Twojego BSN do składania deklaracji podatkowej od wynagrodzenia. Gdy mieszkasz w Holandii, również potrzebujesz numeru BSN. Wyłącznie jeśli nie mieszkasz w Holandii, ale pracujesz tu (tymczasowo) bądź jeśli jesteś oddelegowany przez zagranicznego pracodawcę, nie potrzebujesz numeru BSN.

DigiD

Zachęcamy do złożenia wniosku o DigiD, którego można używać do załatwiania spraw urzędowych online. Warto zrobić to jak najszybciej, by np. móc sprawdzić zgłoszenie przez pracodawcę faktu zatrudnienia oraz wykazywanych zarobków w urzędzie skarbowym. Dzięki DigiD możesz korzystać online z usług cyfrowych organizacji rządowych.

Aby otrzymać DigiD, musisz być / musiałeś być zarejestrowany w Holandii i posiadać numer BSN.

Jeśli przebywasz w Holandii ważne jest, w jaki sposób jesteś zarejestrowany:

  • Jesteś zarejestrowany jako nie-rezydent, aplikuj o DigiD za pomocą strony Home | DigiD. W celu aplikacji wybierz ‘Apply’, podaj swoje dane osobowe oraz wybierz opcję ‘Ik woon buiten Nederland [Mieszkam poza Niderlandami]’. Kod aktywacyjny można odebrać w wyznaczonych punktach odbioru DigiD w wielu gminach. Kod aktywacyjny możesz odebrać wyłącznie osobiście w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku za pomocą kodu ‘baliecode’ otrzymanego wraz z wnioskiem DigiD. Niektóre gminy wymagają umówienia się na spotkanie w celu odebrania kodu aktywacyjnego.
    Zobacz: Collecting a DigiD activation code in the Netherlands | Netherlands Worldwide
  • Jesteś zarejestrowany jako rezydent, aplikuj o DigiD za pomocą strony Home | DigiD. W celu aplikacji wybierz ‘Apply’, podaj swoje dane osobowe oraz wybierz opcję Ik woon in Nederland’ [Mieszkam w Niderlandach]. List z kodem aktywacyjnym zostanie wysłany na wskazany adres w Holandii najpóźniej w ciągu 3 dni roboczych.

Jeśli przebywasz za granicą:

  • Aplikuj o DigiD za pomocą strony DigiD: Application (abroad) | Personal data
  • W celu odebrania kodu aktywacyjnego umów się na spotkanie online za pomocą strony internetowej netherlandsworldwide.nl.
  • Uwaga! Spotkanie można odbyć tylko w języku niderlandzkim lub angielskim i czasem w języku hiszpańskim lub francuskim. Jeśli nie komunikujesz się w tych językach, poproś o pomoc rodzinę lub znajomych.
    Więcej informacji znajdziesz na stronie: Collecting your DigiD activation code via video call | Netherlands Worldwide
  • Jeśli otrzymujesz lub wkrótce będziesz otrzymywać holenderską emeryturę powszechną (AOW), możesz złożyć wniosek o DigiD za pośrednictwem Social Insurance Bank (SVB). Nie musisz udawać się do punktu obsługi DigiD ani umawiać spotkania online.

Zachowaj ostrożność. DigiD to dane osobowe: nie udostępniaj swojej nazwy użytkownika i hasła innym osobom.

Przeczytaj więcej na temat DigiD tutaj: Rejestracja w Holandii | Work in NL

Masz dalsze pytania:

  • Jak się zarejestrować?
  • Jakie dokumenty są mi potrzebne do rejestracji?

Przeczytaj więcej na workinnl.nl